lørdag 23. juli 2011

KJEKS





Dette er oppskriften på grunnoppskrift på sukker kjeks
Jeg bruker å pynte disse med Royal Icing. Husk at kjeks er og blir en kjeks og kan ikke sammenlignes med et kakestykke.

  • 200 g usaltet smør
  • 200 g melis eller fint sukker
  • 1 egg
  • 400 g siktet mel

Smaker:
For vaniljesmak: Tilsett frø fra en vaniljestang
For sitronsmak: Tilsett fint revet skall fra en sitron
For appelsinsmak: Tilsett fint revet skall fra en appelsin
For sjokoladesmak: erstatt 50 g mel med 50 g kakao
Slik gjør du:
Miks melis(fint sukker), smør og smak i en mikser helt til det får kremete konsistens. Deigen skal ikke bli for “luftig” fordi dette kan føre til at kjeksene renner ut ved steking.
Ha egget i og sikt melet i bollen. Miks på lav hastighet.
Når deigen klumper seg og “setter” seg er den ferdig.
Lag deigen til en ball og ha plastfolie rundt. La den ligge kjølig i 1 time.
Kjevle ut deigen og stikk ut former. Jeg bruker å ha deigen 3-4 mm tykk.
Legg alt på stekebrett og avkjøl i 30 minutter.
Stekes i 6-10 minutter på 180 grader.
Når kjeksene er lys brune i kantene er de ferdige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Om meg

Bildet mitt
Jeg er en mann opprinnelig fra Trondheim, men bor i Hamar. Og har en hobby å Lage Kaker.